2022 är året du behöver en influencer
Listan på vad en influencer kan göra för ditt företag är lång och därför vill du inte gå miste om chansen att ta del av influencer marketing. Den här strategin är välprövad, välfungerande och ser i de flesta fallen till så att din webbutik får mycket mer trafik än vanligt. Läs mer nedan om hur du hittar en influencer för ditt företag och hur influencer marketing går till.
Mer om influencer agencies
En influencer agency har möjligheten att hjälpa dig att starta upp ett projekt med en influencer, vilket gynnar både dig och nätkändisen. Influencern tjänar då pengar på att föra fram ditt reklambudskap, och vad du i gengäld får är många intresserade blickar som riktas mot det som ditt företag erbjuder. En influencer agency ser till att sköta hela projektet och har expertisen samt verktygen för att matcha dig med en influencer som blir perfekt för just ditt marknadsföringsprojekt.
Influencer marketing – Vad gör det så välfungerande?
Nedan följer ett antal punkter som svart på vitt går över vad det är som gör influencer marketing så välfungerande och varför så många företag inte vill missa chansen att dra nytta av just influencer marketing:
- Du når rätt målgrupp – Det är inte alltid säkert att veta exakt vilken publik du når ut till när du köper ett reklaminslag som spelas ut på TV-skärmen, och för detta skäl är influencer marketing mer skräddarsytt. Du kan nämligen ta beslutet att arbeta med en influencer som har följare passande för ditt företags kundbas. Säljer du varor eller tjänster som exempelvis är lämpliga för ungdomar? Välj då en influencer med många ungdomar i publiken!
- Mer personligt – En annons eller reklam på TV kan lätt kännas opersonligt för tittaren, men om en privatperson i form av en influencer vittnar om att en produkt är användbar är det lättare för tittarna att relatera till.
- Influencern har följarnas tillit – Om en tittare följer en influencer gör hen detta vanligtvis för att hen tycker om, ser upp till och litar på just den influencern. Om nätkändisen då vittnar om att en produkt har mycket positivt att bjuda på finns det en stor chans att många av tittarna följer i hens fotspår.
- Reklamen skippas inte lika ofta – Självfallet vill följarna ge stöd åt sin favoritinfluencer, och ett sätt att göra detta på är genom att inte skippa influencerns reklambudskap. Det finns därför en chans att många blickar riktas mot ditt företag.